Thursday, October 7, 2010

Tips Meningkatkan Trafik Melalui Blogwalking


Assalamualaikum semua. Aku Yiedpozi, salah seorang penulis jemputan di blog ni ingin berkongsi 'Tips Meningkatkan Trafik Melalui Blogwalking'. Tips ni memang berkesan untuk mempromosi blog korang. Jangan la pulak korang fikir kalau korang dah tulis blog, orang akan datang cari blog korang sendiri. Kalau korang tu artis or selebriti ke, takper lah sebab mesti ada orang yang akan google pasal korang. Tetapi kalau korang ni orang biasa seperti aku yang ingin blog dikenali, rajin-rajin kan diri untuk menziarahi blogger-blogger lain.

Ayat apa yang korang nak tinggal time blogwalking? Gunakan ayat-ayat yang lembut dan sopan. Contoh "Salam ziarah, jemput lah singgah ke blog saya. Ada entri baru la..." Ataupun, korang puji2 sikit blog tu. Contonya, "Wah, cantiknya blog awak". Ikut kreativiti korang lah.

Jikalau blog itu tidak ada shoutbox, korang terpaksa menggunakan kaedah yang ke 2 iaitu komen blog tersebut. Aku sarankan korang komen blog yang memakai plugin 'CommentLuv'. Itu juga boleh meningkatkan trafik blog korang. Tak sia-sialah korang blogwalking ke blog yang tidak ada shoutbox.

Penulis: Yiedpozi
Blog: http://www.yiedpozi.info/

3 comments:

  1. Aku remove shoutbox aku sebab langkah pertama yang ko cadangkan.. shoutbox aku jadi papan iklan. orang masuk blog aku bukan nak baca entri, tapi nak promote blog dieorang. So, that call spammer.

    ReplyDelete
  2. heheh memang itu yg cik buat BW dan join contest..tp best gak join contest nih...

    ReplyDelete
  3. mmg aa nak taja contest ker ape tapi x der idea lagi just bw jer dulu.. hampeh lae

    ReplyDelete